Lp.
|
Sytuacje edukacyjne
|
Zamierzone efekty
|
Uwagi
|
I.
|
Tworzymy kącik muzyczny
1.Rozmowa połączona z działaniem „Tworzymy kącik muzyczny”
2.Zestaw zabaw ruchowych nr 14
3.Zabawa naśladowcza „Ulubiony instrument”
4.Zabawa dydaktyczna „Jaki instrument zniknął?”
5.Zabawa słuchowo- ruchowa „Magiczny bębenek”
|
Dziecko:
- Pozna nazwy instrumentów zgromadzonych w kąciku i zapozna się z techniką gry
- Udoskonali swoją zwinność i zręczność oraz wytrzymałość
- Będzie naśladowało grę na ulubionym instrumencie
- Odgadnie jakiego instrumentu brakuje, poda jego poprawną nazwę
- Zareaguje na przerwę w muzyce przybierając dowolną pozę ciała
|
|
II.
|
Malowanie muzyki
1.Zabawa graficzna „Rysowane piosenki”
2.Malowanie farbami zainspirowane utworem instrumentalnym „Deszczyk”
3.Zabawa grafomotoryczna „Parasol”
4.Rozwiązywanie zagadek słuchowych „Jaki to instrument?”
|
Dziecko:
- Odtworzy prosty wzór palcem w powietrzu, na dywanie oraz kredką na dużej kartce
- Wykona dowolny obrazek pod wpływem muzyki, opowie o nim
- Będzie rysowało po wzorze palcem, a następnie kredką
- Rozpozna po dźwięku instrument, wskaże go wśród innych i poda jego prawidłową nazwę
|
|
III.
|
Dźwięki wokół nas...
1.Zabawa matematyczna na podstawie obrazków „Przeciwieństwa”
2.Improwizacje muzyczne „Szukamy dźwięków”
3.Zestaw zabaw ruchowych nr 14
4.Zabawa graficzna „Połącz w pary”
5.Zabawa słuchowa „Kto to mówi?”
|
Dziecko:
- Poda poprawne przeciwieństwa na podstawie obrazków, np. smutny- wesoły, duży- mały, brudny- czysty, chudy- gruby itd.
- rozpozna i nazwie dźwięki odtworzone z płyty, zachowa ciszę podczas słuchania
- zachowa prawidłową postawę podczas ćwiczeń
- połączy w pary przedmioty tej samej wielkości i kształtu
- rozpozna głos kolego i poda jego imię
|
|
IV.
|
Przedszkolny koncert
1.Zaczarowane instrumenty- wykonanie instrumentu z kubeczka po jogurcie lub z metalowej puszki
2.Przedszkolny koncert „Gramy na naszych instrumentach”
3.Zabawa ortofoniczna na podstawie wiersza J. Tuwima „O Panu Tralalińskim”
4.Praca z papieru Myszka Tralaliszka
5.Nauka piosenki „Piosenka o instrumentach”
|
Dziecko:
- wykona instrument i uzyska odpowiedni dźwięk eksperymentując poprzez wsypywanie kaszy, grochu itp.
- Zagra na własnoręcznie wykonanym instrumencie, powtórzy prosty rytm
- Rozwinie i usprawni narządy mowy, dostrzeże elementy humorystyczne w wierszu
- Złoży papier wg instrukcji słownej, ozdobi go wg własnego pomysłu
- Pozna słowa i melodię piosenki, zaśpiewa ją z całą grupą
|
|
V.
|
Cicho- głośno...
1.Zabawa muzyczno- ruchowa „Cicho- głośno“
2.Zestaw zabaw ruchowych nr 14
3.Zabawa graficzna „Rysowanie po śladach”
4.Zabawa badawcza „Tuba”
5.Zabawa słowno- ruchowa „Piłka w kole”
|
Dziecko:
- Zaśpiewa i powie cicho i głośno, zrozumie różnice między przeciwstawnymi pojęciami
- Prawidłowo i dokładnie wykona wszystkie ćwiczenia
- Narysuje po śladzie proste wzory kredką, ołówkiem i pisakiem
- Wykona z papieru tubę i sprawdzi jej działanie
- Rzuci piłkę do kolegi i powie wyraźnie jego imię
|
|
VI.
|
Dzień czerwony
Dzieci i nauczycielka ubrani na czerwono
1.Wpólne ozdabianie sali czerwonymi elementami
2.Zabawa dydaktyczna „Co jest czerwone?”- wymień i pokaż
3.Słuchanie wiersza B. Czarnik „Czerwony”
4.Zestaw zabaw ruchowych nr 14
5.Wycinanie dowolnych form z czerwonego papieru
|
Dziecko:
- Pomoże nauczycielce umieścić w sali czerwone elementy, zgromadzi przedmioty i ubrania w czerwonym kolorze
- Prawidłowo wskazuje i nazywa kolor czerwony
- Wysłucha uważnie wiersza i powtórzy go z nauczycielką
- Zachowa bezpieczeństwo podczas ćwiczeń, sprawnie się przebiera
- Prawidłowo i bezpiecznie posługuje się nożyczkami
|
Nauczycielka włącza rodziców w zabawę. Każdego dnia dziecko ma dużo elementów w danym kolorze.
|
VII.
|
Dzień zielony
Dzieci i nauczycielka ubrani na zielono
1.Zmiana kolorystyki sali na zielony
2.Nauka piosenki „Kółko- kreska...”
3.Słuchanie wiersza B. Czarnik „Zielony”
4.Malowanie zieloną farbą „Wiosenne listki”
5.Doświadczenia z kolorami po wysłuchaniu opowiadania H. Zdzitowieckiej „Trzy farby Piotrusia”
|
Dziecko:
- Chętnie pomoże nauczycielce w dekoracji sali, wprowadzi własne pomysły
- Pozna nową piosenkę, narysuje wg zawartej tam instrukcji pieska
- Pozna treść wiersza, wymieni zielone warzywa i owoce oraz inne znane elementy
- Prawidłowo posłuży się pędzlem i farbą, odtworzy różnorodne kształty liści
- Dowie się jak powstaje zielony i fioletowy kolor, weźmie czynny udział w zabawie
|
|
VIII.
|
Dzień żółty
Dzieci i nauczycielka ubrani na żółto
1.Ozdabiamy salę na żółto zainspirowane wierszem B. Czarnik „Żółty”
2.Zagadki rysunkowe „Zgadnij co narysowałam?”
3.Zabawa matematyczna „Kolorowe wzorki”
4.Lepienie dowolnej formy płaskiej z żółtej masy solnej lub plasteliny zainspirowane wierszem A. Kamieńskiej „Plastelina”
5.Zestaw zabaw ruchowych nr 14
|
Dziecko:
- Wysłucha wiersza i weźmie aktywny udział w dekorowaniu sali żółtymi elementami
- Odgadnie treść rysunku wykonanego w powietrzu ręką przez nauczycielkę lub kolegę
- Ułoży wzory z figur geometrycznych, nazwie koło i zachowa przedstawiony rytm
- wykona dowolną płaskorzeźbę usprawni dłoń i palce
- będzie współpracowało z partnerem
|
|
IX.
|
Dzień niebieski
Dzieci i nauczycielka ubrano na niebiesko
1.Zabawa dydaktyczna „Zaczarowane kolory”
2.Stemplowanie niebieską farbą za pomocą gąbki „Chmury”
3.Rysowanie kredkami piosenki „Kółko- kreska”
4.Ćwiczeniz oddechowe „Wiatr goni chmury”
|
Dziecko:
- odnajdzie w sali przedmioty wg wylosowanej kartki, prawidłowo nazwie dany kolor
- pozna nową technikę plastyczną, posprząta swoje miejsce pracy
- zilustruje kredkami świecowymi prostymi figurami treść piosenki
- rozwinie pojemność płuc i usprawni narządy oddechowe
|
|
X.
|
Dzień czarno- biały
Dzieci i nauczycielka na biało- czarno
1.Rozmowa nt. „Czy potrzebne są kolory?”
2.Zestaw zabaw ruchowych nr 14
3.Wykonanie z białej i czarnej krepy dowolnych ubrań- pokaz mody
4.Zabawa słowna „Echo wyrazowe”
5.Zabawa ruchowa „Kolory”
|
Dziecko:
- wypowie się na podany temat, uważnie wysłucha wypowiedzi kolegów
- wzmocni swoją wytrzymałość i sprawność fizyczną, poćwiczy orientację w przestrzeni
- rozwinie swoją pomysłowość i wyobraźnię, zaprezentuje swoje ubranie
- powtórzy dokładnie i wyraźnie słowo usłyszane od kolegi
- pozna i będzie przestrzegało zasady gry
|
|
XI.
|
Co jest zimne a co ciepłe
1.Zabawa ruchowa „Ciepło- zimno”
2.Zestaw zabaw ruchowych nr 15
3.Doświadczenia z lodem
4.Słuchanie opowiadania „ Król Piecuch XII”
5.Zabawa dydaktyczna „Ubranie na zimę i na lato”
|
Dziecko:
- odszuka schowany przedmiot kierując się słowną instrukcją kolegów i nauczycielki
- pozna nowe zabawy i ćwiczenia
- wykona proste doświadczenia, zaobserwuje powstałe zmiany i wyciągnie wnioski
- posegreguje i przyporządkuje obrazki do odpowiednich plansz (zima- lato)
|
|
XII.
|
Słodko- gorzko
1.Zabawa badawcza „Słodko- gorzko”
2.Lepienie z masy solnej „Ciastka i ciasteczka”
3.Słuchanie piosenki „Najłatwiejsze ciasto w świecie”
4.Zabawa pantomimiczna „Pokaż jak...”
5.Słuchanie fragmentów książki „Ciapek uczy się liczyć”- utrwalenie liczebników 1, 2, 3, 4
|
Dziecko:
- posmakuje różne potrawy i opowie o swoich odczuciach, prawidłowo użyje zwrotów „słodki- gorzki”
- ulepi z masy solnej różnorodne kształty, usprawni manualnie dłoń i palce
- pozna nową piosenkę i zawarty w niej przepis na ciasto, opowie jakie ciasta piecze mama
- użyje pozawerbalnych środków przekazu: gest, ruch, mimika
- poprawnie użyje liczebniki główne w zakresie 4
|
|
XIII.
|
Jaki mam dziś humor
1.Zabawa matematyczna na podstawie wiersza K. Pokorskiej „Większy”
2.Kącik „Wesołości i Śmieszności”
3.Zestaw zabaw ruchowych nr 15
4.Zabawa rysunkowa „Rysunek w parach”
5.Inscenizacja wiersza D. Geller „Zły humorek”
|
Dziecko:
- wysłucha uważnie wiersza, prawidłowo użyje określeń „mniejszy- większy” i nazwie zwierzęta: słoń, koń, pies, kot, mysz
- w nowym kąciku pokaże zabawne miny, kroki gesty, opowie zabawną historyjkę itp.
- Poćwiczy i usprawni mięśnie twarzy poprzez wesołe i smutne miny
- wykona wspólnie z kolegą rysunek na podany temat
- pozna sposoby na pokonanie złego humoru
|
Przewodnik cz.5 „Wesoła...” s.34 |
XIV.
|
Co lubimy ,a co nie
1.Zabawa pantomimiczna „Co lubię robić, a co nie”
2.Zabawa ruchowa przy piosence „Piłka Oli”
3.Zabawa ortofoniczna na podstawie rymowanki „Ogródek Oli”
4.Zabawa integracyjna „Powiedz mi coś miłego...”
5.Zabawa graficzna „Wesołe i smutne buzie”
|
Dziecko:
- przedstawi za pomocą gestu i ruchu swoje ulubione i nie ulubione czynności i zajęcia
- pozna słowa i melodię piosenki, przedstawi dowolnym ruchem jej treść
- usprawni swoją wymowę, dowie się co to jest rymowanka
- powie samodzielni kilka miłych słów do wybranego kolegi lub nauczycielki
- wyrazi za pomocą symboli uczucie: wesoło- smutno
|
Przewodnik cz.1„Wesoła...”s.112
i płyta
Przewodnik cz.1„Wesoła...”s.90 |
XV.
|
Wesoła zabawa
1.Zabawa taneczna przy piosence „Wesoło nam”
2.Zestaw zabaw ruchowych nr 15
3.Wesołe „Stworki- potworki”- praca dowolną techniką
4.Zabawa słuchowa „Idź za głosem”
5.Zabawa z lustrem „Zabawne miny”
|
Dziecko:
- zaimprowizuje dowolny taniec przy nowej piosence, wyrazi swoje emocje
- poprawnie i bezpiecznie wykona ćwiczenia, zrozumie niewerbalne sygnały
- wykona pracę dowolną techniką, wykorzysta dostępne tworzywo
- usprawni narząd słuchu, zlokalizuje źródło głosu, udoskonali orientację w przestrzeni
|
Przewodnik „Wesoła...”cz.1 s.104 |